Jungla clasei pregatitoare

Ana are mere. Mara are pere. Iar Funeriu are prune uscate, dar habar nu are cate sunt in straita. Ministrul Educatiei are, de fapt, idei multe, colorate si care de care mai traznite, iar ultima dintre ele este cea referitoare la schimbarea sistemului educational prin introducerea clasei 0 (sau zero. Barat.). Nimanui – in afara de Funeriu, desigur – nu ii este clar ce, cum, cand si unde se va forma aceasta clasa 0, aceasta clasa pregatitoare de fapt. Unii spun ca la „gradi”, altii ca la scoli, altii au auzit de la a treia mana ca vor fi angajati dascali special pentru a-i pregati pe copii pentru adevarata clasa I. Adica este un talmes balmes de care multi au auzit, dar prea putini il pricep. Este un haos ca multe altele care au fost imprastiate in ultimii ani in sistemul de invatamant, asemeni unui gaz lacrimogen care provoaca doar lacrimi, mai ales cand ne gandim ca este vorba de acel sistem care modeleaza si formeaza generatiile viitoare. Dintr-o asemenea harababura, schimbata si raschimbata dupa toanele fiecarui ministru care s-a perindat prin fotoliul de „boss” nu poate iesi nimic trainic, sanatos si decent. Ori daca iese, probabil acel elev cu minte sanatoasa si decenta va fi anomalia, exceptia de la regula generala.

Pentru infiintarea clasei pregatitoare nu exista nicio metodologie si nicio baza logistica. Cadrele didactice sunt puse sa faca recensamantul copiilor care ar trebui sa intre in toamna in batalionul clasei 0, in doi timpi si trei miscari. Se asteapta eficacitate, rapiditate si coerenta in organizarea clasei pregatitoare, desi dascalii – la fel ca parintii – plutesc intr-o mare de confuzie si neliniste.

Legislatia neclara nu aduce niciun ajutor, nu lamureste si nu dezleaga nodurile, adica nu face nimic – ceea ce nu ar trebui sa ne mire in Romania. Funeriu vrea clasa 0, dar nu a eliminat nebuloasele: prin infiintarea claselor pregatittoare, elevii din clasele primare ar trebui sa invete dupa-amiaza, dar legea interzice asa ceva. In plus, pentru aceste clase pregatitoare va fi nevoie de personal. Educatoarele cu dubla specializare nu vor renunta la posturile de la camine/gradinte pentru a se ocupa de clasele 0, iar la oras nu dispui de miscarea personalului intre unitati, intrucat exista personalitatea juridica a unitatilor, care inseamna altceva. Concluzia logica ar fi ca ar trebui angajati oameni noi in sistem. Cum si cand, in conditiile in care posturile sunt blocate si cand metodologia interzice clar angajarea de cadre didactice noi?

In hatisul clasei pregatitoare totul este incert: pluteste un aer vag, usor verzui, care da impresia unei jungle umede si inabusitoare, cu idei care se contrazic si care atarna greu, ca niste liane lungi pana la pamant. In aceasta jungla educationala, un copil cu pantaloni scurti si ghiozdan in spate alearga cantand incetisor: „Ana are mere. Mara are pere. Danut are prune uscate”.

Leave a Comment